هدف :«تربیت شهروند مسئول خداجوی مردمنواز»،
«مسئولیت در برابر دانشآموز مسئولیت در برابر خدا است.»
این مدرسه در سال 1366 تحت عنوان مدرسه راهنمایی نمونه دولتی ابن سینا شروع به کار کرد. از سال 82 تا کنون، جناب آقای گل محمدی مدیریت مدرسه را به عهده گرفتند و از این سال نام مدرسه به «نمونه دولتی شهید دکتر چمران» تغییر کرد. در سالهای پیش۲۵۶ تشکل دانشآموزی در دبیرستان دوره اول پسرانه شهید چمران تشکیل شده بود تا دانشآموزان در قالب این گروهها مهارتهای مختلف را تجربه کنند. که البته امسال به دلیل شرایط بحران کرونا محدود شدند.
دانشآموزان همه پایهها موظفند در طول سال چند طرح پژوهشی ارائه دهند. از افتخارات این مدرسه کسب رتبه اول فعالیت های پرورشی در منطقه برای 21 سال پیاپی و آمار قبولی بیش از نود درصدی در آزمونهای نمونه دولتی و سمپاد نهم به دهم است. آنچه که این مدرسه را متمایز می کند، مدیر توانمند آن است. «جناب آقای گل محمدی» معتقدند فعالیتهای علمی و عملی مکمل یکدیگرند و نباید آنها را از هم جدا بدانیم.
او مدیر دبیرستان دوره اول شهید چمران و مبتکر طرح مهارتمحوری در مدارس تهران است. ایشان بر این باورند که اصول توسعه منابع انسانی اقتضا میکند که نظام آموزشی هر کشور براساس اهداف و افقهای آیندهنگرانه طراحی و اجرا شود. با توجه به شرایط کنونی جامعه، ما باید دانشآموزی تربیت کنیم که اگر نتواند پشت میز بنشیند، اعتماد به نفس و انگیزهاش را از دست ندهد و با تواناییهای خود مسیر پیشرفتش را پیدا کند. در طرح مهارتمحوری، دانشآموز با شیوه اجرای امور مختلف آشنا میشود و نقشهای آینده خود در جامعه را امروز و در مدرسه تمرین میکند.
چنین نسلی در جامعه کمتر آسیب میبیند و دچار بزهکاری نمیشود. ایشان سال گذشته گفتند: «ما به این شعار ایمان داریم که دانستن برای توانستن است. نباید برنامههای تئوری و عملی را از هم جدا بدانیم. این دو در راستای هم و مکمل یکدیگرند. حتی میتوان گفت مهارتهای عملی که با فطرت انسان سازگارند، ذهن را فعال و قدرت یادگیری را افزایش میدهند، ولی کسی که فقط به حفظ و انباشت معلومات میپردازد در فعالیتهای عملی توانایی ندارد.
همه برنامههای مدرسه شهید چمران با هدف پویاکردن ذهن دانشآموزان انجام میشود، مثلاً همه دانشآموزان پیش از آغاز برنامه درسی یکربع شطرنج بازی میکنند تا سیستم فکری برنامهریز و سالمی داشته باشند و مطالب درسی را بهتر بیاموزند. از سوی دیگر ما با برگزاری آزمونهای جامع ماهانه، اجرای منظم برنامه هفتگی، توجه به سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و عمل به برنامه درس ملی، شرایط پیشرفت علمی دانشآموزان را به وجود میآوریم.
این مدرسه از معدود مدارس تهران است که با ظرفیت کادر آموزشی و کمترین هزینه بهصورت ماهانه آزمون جامع استاندارد برگزار میکند. نوجوانان در دوره اول به سن بلوغ نرسیدهاند و مشغلههای ذهنی کمتری دارند. پر از شور و شوق هستند و شخصیت آنها هنوز شکل نگرفته، بنابراین برای استعدادیابی و هدایت شغلی از شرایط مطلبوبتری برخوردارند.
در اغلب کشورهای پیشرفته مانند سوئد، سوئیس و فنلاند در مقطع ابتدایی هوش انتزاعی، استعداد تحلیلی، هوش ریاضی و تواناییهای مختلف کودک شناسایی و هدایت میشود. در سالهای اخیر آموزشوپرورش کشور هم نتایج امتحانات نوبت دوم پایههای هفتم تا نهم را برای هدایت تحصیلی دانشآموزان ملاک قرار میدهد».